اهورا مزدا
 
تاریخ ایران
یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : پیمان

معنای‌ مزدا
۵-۵- دومین‌ بخش‌ نام‌ خداوند « مَزدا » به‌ معنای‌ گوهر و دهنده‌ خرد است‌. در گاتها خرد فزاینده‌ (مقدس‌) به‌ عنوان‌ نخستین‌ فروزه‌ اَهورامَزدا آمده‌ است‌. اَهورامَزدا در خرد خود، جهان‌ را آفریده‌ و آفرینش‌ را هنجار داده‌ است‌. اشوزرتشت‌ از راه‌ خرد، اَهورامَزدا را شناخت‌؛ و اَهورامَزدا خود را در خرد زرتشت‌ ظاهر کرد و اشو زرتشت‌ از راه‌ خرد، ‌ را به‌ همکاری‌ و همگامی‌ با اَهورامَزدا فرار می‌خواند.
خرد مقدس‌ (منش‌ نیک‌) رشته‌ای‌ است‌ که‌ سراسر گاتها را به‌ هم‌ پیوند می‌دهد. گاتها خداوند را همه‌ دانا و سازنده‌ می‌خواند. (برای‌ نمونه‌ به‌ یسنا ۱۱/۹/۸/۷-۳۱ و یسنا ۷/۶/۵/۴/۳-۴۴ نگاه‌ کنید. همین‌ اندیشه‌ای‌ که‌ ‌ و مولوی‌ را سخت‌ تحت‌ تأثیر قرارداد تا خداوند و حقیقت‌ غائی‌ را اندیشه‌ بدانند.
ای‌ برادر تو همین‌ اندیشه‌ای‌ ما بقی‌ تو استخوان‌ و ریشه‌ای‌
گر بود اندیشه‌ات‌ گل‌، گلشنی‌ ور بود خاری‌، تو همچون‌ گلخنی‌)
در همه‌ جای‌ گاتها به‌ مردمان‌ سفارش‌ شده‌ که‌ در هر کار نخست‌ با خرد خود رایزنی‌ کنند.

نام‌ دیگر خداوند
۵-۶- سومین‌ نام‌ خداوند «اَشا» به‌ معنای‌ راستی‌، داد و هنجار (قانون‌) اَهورایی‌ است‌ که‌ جهان‌ و آفرینش‌ را سامان‌ می‌دهد. «اَشا» خواست‌ اَهورایی‌ (مَشیت‌ الهی‌) است‌.
در دین‌ زرتشت‌، قانون‌ خدایی‌ با قانون‌ طبیعی‌ یکی‌ و آن‌ «اَشا» است‌: کُنِشْ قانونی‌ که‌ باراستی‌ و داد یگانه‌ است‌. اَشا، میزان‌ (شاخص‌) است‌. این‌ آدمی‌ است‌ که‌ باید کُنِشْ خود را با «اَشا» هم‌ آهنگ‌ کرده‌، باراستی‌ و داد رفتار کند تا خوشبخت‌ شود. «اَشا» داده‌ی‌ اَهورامَزدا است‌. اَشا در کارهای‌ آدمی‌ دخالتی‌ ندارد. آدمی‌ از آازدی‌ گزینش‌ (اختیار) برخوردار است‌. ولی‌ نتایج‌ کار آدمی‌ با میزانِ اَشا سنجیده‌ می‌شود. اَشا میزان‌ سنجش‌ چندی‌ و چونی‌ است‌ و این‌ زندگی‌ و آینده‌ انسان‌، مقدرّ نیست‌، ولی‌ قانونی‌ که‌ نتیجه‌ و پاداشی‌ کارهای‌ آدمی‌ را معین‌ می‌کند، مقدّر است‌، هر کس‌ با آگاهی‌ از نتایجی‌ که‌ بر هر علمی‌ باز است‌ می‌تواند راه‌ خود را انتخاب‌ کند. سنجش‌، کارکَردِ رابطه‌ علت‌ و معلول‌ است‌.

ویژگیهای‌
۵-۷- اَهورامَزدا «خوبی‌ وداد» مطلق‌ و بدون‌ قید و شرط‌ است‌ بدی‌ در آستان‌ او راه‌ ندارد. خداوندِ زرشت‌، کینه‌توز و انتقامجو نیست‌. او از بدی‌ و ویرانگری‌ دور است‌. او خشم‌ نمی‌شناسد و از همین‌رو مورد پرستش‌ است‌. آنان‌ که‌ بدی‌ می‌کنند، محصولِ کاشته‌ خود را که‌ طبق‌ قانون‌ اَشا همان‌ بدی‌ است‌، درو می‌کنند. انتقادمجویی‌ و یا مجازات‌ کار خدانیست‌. اَهورامَزدا برای‌ همه‌ خوشبختی‌ می‌خواهد. از این‌رو «راه‌ درست‌ زیستن‌» را از پیش‌ ‌ داده‌ است‌. آنان‌ که‌ کجروی‌ می‌کنند و با اَشا بیگانه‌ می‌شوند، سرانجام‌ رنج‌ می‌بینند و این‌ میوه‌ی‌ کارکردِ خودشان‌ است‌ و نه‌ مجازات‌ خداوند.

۵-۸- اشوزرتشت‌ پس‌ از اینکه‌ خداوند را هستی‌بخش‌ (اهورا)، همه‌ دانا (مزدا) و دادگر (اَشا)، فراگیرنده‌ و دهنده‌ی‌ همه‌ی‌ خوبیها (سپنتامینیو) معرفی‌ می‌کند، شش‌ فروزه‌ بنیادی‌ دیگر برای‌ خداوند برمی‌شمارد و همچنین‌ می‌گوید که‌ پرتوی‌ از این‌ فروزه‌ها در آدمی‌ نیز وجود دارد.

۵-۹- اشوزرتشت‌ خداوند را جهان‌ برونی‌ ( TRANSCENDENCE )، جهان‌ درونی‌ ( IMMANCENCE ) و اهورایی‌ توصیف‌ می‌کند. از جنبه‌ جهان‌ برونی‌ همه‌ جا هست‌: در جهان‌ و ماوراء آن‌. جهان‌، وابسته‌ به‌ اهورامزداست‌ ولی‌ او به‌ جهان‌ متّکی‌ نیست‌. او خارج‌ از زمان‌ و مکان‌ است‌ ولی‌ زمان‌ و مکان‌ در او و با اوست‌.

از جنبه‌ جهان‌ درونی‌ خداوند در همه‌ چیز جلوه‌گر است‌: در سنگ‌ ریزه‌ی‌ بیابان‌، در دانه‌ی‌ گیاه‌، در زندگی‌ حیوان‌ و در اندیشه‌ و روان‌ انسان‌. او در همه‌ی‌ هستیهاهست‌. هستی‌ تنها بر استوار است‌.
خداوند اهوراست‌، اندام‌ و پیکره‌ ندارد ولی‌ از راه‌ فروزه‌های‌ خود – که‌ منحصراً نیک‌ و اخلاقی‌ هستند- با افرادی‌ که‌ بخواهند ارتباط‌ شخصی‌ برقرار می‌کند. گفتیم‌ که‌ پرتوی‌ از فروزه‌های‌ اهورایی‌ در آدمیان‌ هست‌، از این‌رو می‌گوییم‌ که‌ اهورامزدا آدمی‌ را در شَبَه‌ اخلاقی‌ خودش‌ هست‌ کرد. این‌ «شَبَه‌» ‌ دهنده‌ «اشتراک‌ فروزه‌ها»ست‌ و این‌ اشتراک‌ فروزه‌ها ایجاد «رابطه‌»ای‌ می‌کند که‌ بین‌ نیکوکاران‌ و اهورامزدا برقرار می‌شود. اهورامزدا پیکره‌ ندارد. به‌ گفته‌ جرج‌ کارتر، دین‌ زرتشت‌ کم‌تر از هر دین‌ دیگری‌ فروزه‌های‌ مادی‌ بشری‌ (اندام‌ و خصوصیت‌ مربوط‌ به‌ آنها) را به‌ خداوند نسبت‌ داده‌ است‌. پیکره‌ خیالی‌ را برخی‌ از روی‌ ناآگاهی‌ پیکره‌ اهورامزدا، ‌اند که‌ درست‌ نیست‌.

۵-۱۰- در (برخی‌ از) ادیان‌ ابراهیمی‌، هم‌ خداوند در برابر پیامبر ظاهر می‌شود (معراج‌ در ‌ و حضور پیامبر در پیشگاه‌ خداوند در کوه‌ طور.) و هم‌ پیامبر به‌ حضور خداوند می‌رود البته‌ بدون‌ اینکه‌ خداوند را ببیند. در دین‌ زرتشت‌ پیامبر هیچ‌ گاه‌، با اهورامزدا روبه‌رو نمی‌شود بلکه‌ اشوزرتشت‌ تنها در اندیشه‌ و وجدان‌ خود اهورامزدا را می‌بیند و پیام‌ او را دریافت‌ می‌کند. این‌ همان‌ ارتباطی‌ است‌ که‌ بین‌ اهورامزدا و آدمیان‌ از راه‌ خرد، وجدان‌، مهر و دیگر فروزه‌های‌ اهورایی‌ برقرار می‌شود. اشوزرتشت‌ از راه‌ اندیشه‌، وجدان‌ و بینش‌ را شناخت‌ و پیام‌ او را دریافت‌ داشت‌. بنابراین‌ آنچه‌ زرتشت‌ از می‌شناسد، فروزه‌ها و تواناییهای‌ اوست‌. همچنین‌ زرتشت‌ به‌ یاری‌ خرد و اَشا در می‌یابد که‌ پرتوی‌ از این‌ فروزه‌ها در آدمی‌ وجود دارد. او متوجه‌ هست‌ که‌ آدمی‌ با تواناییهای‌ جزئی‌ و نسبی‌ و با به‌ کاربردن‌ واژه‌های‌ قراردادی‌ نخواهد توانست‌ خداوند کلی‌ و مطلق‌ را بیان‌ کند. از این‌رو از اهورامزدا درخواست‌ دارد که‌ به‌ همه‌ آدمیان‌ آن‌ خرد (وهومن‌) ، وجدان‌ (داَنِا) و بینش‌ (بَاُدا) را ارزانی‌ دارد تا بتوانند برای‌ خود به‌ هستی‌ (وجود) و دهنده‌ی‌ هستی‌ (خالق‌) پی‌برند.

۵-۱۱- اشوزرتشت‌، دین‌ تازه‌ای‌ را آموزش‌ داد که‌ در آن‌ خداوند، هستی‌ بی‌کران‌، کمال‌ اخلاق‌، خوبی‌ افزاینده‌، راستی‌ و داد مطلق‌ و پیشرفت‌ دهنده‌ است‌؛ که‌ در آن‌ آدمی‌ با داشتن‌ پرتوی‌ از همه‌ فروزه‌های‌ اهورایی‌ همکار اهورامزداست‌؛ که‌ در آن‌ سپنتامینیو بازتاب‌ افزایندگی‌ و سازندگی‌ اهورامزدا و نشان‌ دهنده‌ فراگرد دائمی‌ آفرینش‌ است‌؛ که‌ در آن‌ اَشا قانون‌ تغییرناپذیر راستی‌ و پیشرفت‌ است‌؛ که‌ در آن‌ تقّدس‌ چیزی‌ جز خوبی‌، افزایندگی‌، فراوانی‌ و پیشرفت‌ نیست‌. اشوزرتشت‌ گفت‌ که‌ خداوند نیازی‌ به‌ قربانی‌ و نذر ندارد و با مراسم‌ ظاهری‌ فریب‌ نمی‌خورد؛ که‌ مردمان‌ امناء جهان‌ و موجودات‌ آن‌ هستند و باید در نگاهداری‌ آن‌ کوشا باشند؛ که‌ خشونت‌ به‌ انسانها، آزار به‌ حیوانات‌، صدمه‌ به‌ گیاه‌ و تخریب‌ محیط‌ زیست‌ ناسپاسی‌ نسبت‌ به‌ اهورامزداست‌. بزرگی‌ و شکوه‌ خداوندی‌ که‌ اشوزرتشت‌ اورا به‌ نام‌ «اهورامزدا» توصیف‌ کرده‌ و به‌ ‌ نشان‌ داده‌ است‌ در نوشته‌های‌ دینی‌ و فلسفی‌ جهان‌ بی‌همتاست‌.

در ‌ زرتشت‌، خدا با ‌ یکی‌ نیست‌
۵-۱۲- آذر که‌ درگاتها « آتَرْ »است‌ به‌ معنای‌ ‌ و یکی‌ از ایزدان‌ است‌. در هیچ‌ کجا گاتها خدا را با ‌ یکی‌ ندانسته‌ است‌. در همه‌ ادیان‌ «نور» خداست‌. در سنت‌ یهود، خدای‌ یهود در ‌ و نور ظاهر می‌شود و با موسی‌ گفت‌ و گو می‌کند. در انجیل‌ ‌ در حد کمالش‌ نمادی‌ از خداست‌. در قرآن‌ خداوند نور آسمانها و زمین‌ است‌. در نیز اهورامزدا نور خوانده‌ شده‌ است‌. در همه‌ اقوام‌ ابتدایی‌ وقتی‌ می‌خواستند به‌ خدایان‌ نذر و فدیه‌ بدهند آنها را در ‌ می‌ریختند زیرا باور داشته‌اند که‌ با رفتن‌ شعله‌ و دود به‌ آسمانها، خواهش‌ فدیه‌ دهندگان‌ زودتر برآورده‌ می‌شود.

نور، و تجلی‌ خداوند است‌
۵-۱۳- زرتشتیان‌ نور را نمادی‌ از اهورامزدا می‌دانند و در هنگام‌ نماز به‌ نور، خواه‌ خورشید ماه‌ و آتش‌ نگاه‌ می‌کنند. نور و روشنایی‌ سر منزل‌ خدایی‌ است‌. با توجه‌ به‌ اینکه‌ خدا همه‌ جا هست‌ و نور خورشید همیشه‌ بر بخشی‌ از زمین‌ می‌تابد، قبله‌گاه‌ زرتشتیان‌ نور است‌ زیرا خدا همه‌ جا هست‌ و سرمنزل‌ او جای‌ معینی‌ ندارد. و از این‌رو، نور مناسب‌ترین‌ قبله‌گاه‌ به‌ نظر می‌رسد. نکته‌ دیگر این‌ است‌ که‌ هنگامی‌ که‌ یک‌ نفر زرتشتی‌ می‌گوید آتش‌ مقدس‌ است‌ و نباید آلوده‌ شود، او یک‌ دستور مذهبی‌ را انجام‌ می‌دهد- تقدس‌ در ‌ زرتشتی‌ یعنی‌ راستی‌، پاکی‌، سازندگی‌ و فراوانی‌. همه‌ عناصر طبیعت‌ مقدس‌اند و باید از آلودگی‌ حفظ‌ شوند. آب‌، خاک‌، هوا، آتش‌ و هر چیز دیگر. ریختن‌ چیزهای‌ پلید در آتش‌ باعث‌ آلودگی‌ هوا (POLLUTION) می‌شود. (امروزه‌ در همه‌ کشورهای‌ متمدن‌، جنبشی‌ در جهت‌ جلوگیری‌ از POLLUTION در جریان‌ است‌).
 


آمار سایت

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی سرگرمی و آدرس peyman21.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 164
بازدید ماه : 162
بازدید کل : 21841
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1